måndag 8 augusti 2016

Dödligt vapen?


Visar bilden ett dödligt vapen eller en portabel bagagevåg? Efter följande episod är jag är inte helt säker:

Det är kväll den 1 aug och vi är precis klara med det sista packandet inför vår Greklandsresa. Jag har lånat en cykelväska av min kompis Anders och packat ner min cykel och lite cykelkläder. Eftersom jag även har fått låna en bagagevåg av Anders (se bilden ovan) och väskan känns rätt tung bestämmer jag mig för att väga cykelväskan. Då jag inte hittar något bra handtag att trä vågen igenom hakar jag fast väskan på vågens krok så gott det går.

Jag börjar lyfta vågen och ser på displayen hur vikten på kroken ökar. Eftersom väskan är hög och ljusförhållandet är svagt, befinner sig mitt ansikte rätt så nära bagagevågen för att jag ska kunna se siffrorna ordentligt. Det är här varningsklockorna borde ha börjat att ringa, men tyvärr, inte denna kväll!

Bagagevågskroken lossnar plötsligt från väskan och jag drämmer vågens kant rätt in i pannan. Jag känner direkt blodet som börjar att rinna. Det känns som ett djup sår. Not good! Jag ropar på min sambo som är AT-läkare. Hon konstaterar direkt att det inte är ett sår man syr och att jag måste skippa badandet av huvudet till dess att det såret har läkt. P.g.a. sårets placering kan det bli svårt att ha på sig en cykelhjälm också.

De två veckorna med cykling, sol och bad i Rethymnon på Kreta får tyvärr börja utan cykling och bad, samt med ansiktet i skuggan. 

#fail



Race Report VSM H30

Veteran-SM i Halmstad, kan det verkligen vara något för en 32-åring som har tränat seriöst i bara 1,5 år? Nej.

Så tänkte jag när jag på swecyclingonline.se letade efter cykeltävlingar att ställa upp i. Efter Ringenloppet hörde jag dock att Christan Rose och Erik Larsson från klubben skulle ställa upp i H35 på VSM. Någon sa också att konkurrensen relativt sett är lägre i H30 och H35 än i de äldre klasserna. "Något för en opportunist." Två dagar innan VSM kontaktade jag Christian Rose och frågade lite om linjeloppet. Han peppade mig att att anmäla mig. Sagt och gjort. 800 kr senare var jag efteranmäld.

Fre 29/7 kl 07:30 satt jag i en bil tillsammans med Christian Rose och Erik Larsson på väg till VSM. Jag kände mig väldigt positiv inför dagen. Oavsett hur det gick skulle det bli roligt att tävla. Klasserna H30 och H35 skulle tävla samtidigt men med separata resultatlistor.

Vi var framme i Halmstad i god tid innan starten av det 120 km långa linjeloppet. På något sätt lyckades jag ändå missa uppvärmningen (igen! :-) ) och ställde mig i startfållan med mindre än 30 s till start (men nummerlapparna satt oklanderligt fastnålade ur ett aerodynamiskt perspektiv och jag hade hunnit uträtta alla nödvändiga behov :-) ).

Första varvet började, precis som de cykeltävlingar jag har kört tidigare, med att tempot var bitvis uppskruvat och många försökte att positionera sig bra om det skulle bli en utbrytning.

Banan var 10 km lång och skulle alltså cyklas 12 varv. Efter ca två varv gick en tvåmannautbrytning iväg. Ingen i klungan var särskilt intresserad av att jaga ifatt dem. Inte heller jag eftersom det sades att det var två cyklister från H35 som var i utbrytningen. Jag visste själv inte säkert vilken klass de tillhörde eftersom jag inte hann se deras nummerlappar.

Varven gick och luckan ökade till som mest ca 1 min 30 s. Vi fick rapporter varje gång vi passerade mål. När mer än halva loppet hade gått och vi fortfarande inte plockade nämnvärt på de två utbrytarna gick jag upp och försökte öka farten ett par gånger. Medelhastigheten låg dittills på 40-41 km/h. Tyvärr blev det inte mycket av mina försök eftersom det aldrig resulterade i något organiserat samarbete i klungan. Jag avbröt mina försök då en annan H30 cyklist frågade varför jag var uppe och drog trots att det var H35:or i utbrytning. Jag hade inget bra svar på den frågan som var högst berättigad. Mitt enda svar i efterhand är att det är roligare att betrakta ALLA tävlande som en och samma klass och att jag inte drog hårdare än att jag kände att det skulle finnas mycket krafter till senare delar av loppet.

Senare gick Erik Larsson fram och försökte trissa upp tempot även han. Vi plockade en del på utbrytarna, men inte avgörande mycket.

Det var först med mindre än två varv kvar som tempot ökade. Vid sista varvningen låg vi ca 50 s bakom utbrytarna. Slutet av banan består av två uppförsbackar blandat med fyra 90-graderssvängar och en brant nerförsbacke. I samband med denna sista varvning innan målgång gick fronten av klungan hårt fram och jag gick med de 8-10 cyklister som fick en liten, liten lucka uppför backen in mot målfållan/varvningen. Jag kände mig stark och insåg där och då att jag kunde lyckas bra denna dag om jag spelade mina kort väl.

Luckan som hade bildats varade bara en kort stund efter krönet, men tempot fortsatte att vara högt. Förmodligen eftersom alla ville ligga långt fram i händelse av utbrytning och/eller inför spurten. Jag hade själv bestämt mig att det fick lov att kosta en del i form av ansträngning för att ligga långt fram de två sista varven. Detta efter den lärdom jag drog under Ringenloppet då jag försökte avancera det sista varvet och tillslut hamnade instängd i spurten och slutade 31:a.

I den näst sista uppförsbacken låg jag bra till, men den cyklist jag låg bakom kroknade och jag blev passerad av några cyklister på båda sidor om mig innan jag lyckades byta spår och kunde trycka på igen. Väl uppe på krönet såg jag att två H30:or hade gått loss från klungan och jag bestämde mig för att försöka täppa till luckan. Vägen var först plan innan den svängde 90 grader höger, övergick i en brant nerförsbacke och sedan blev plan med en 90-graders vänstersväng direkt efter backen. Jag tog in på de framförvarande cyklisterna och körde aggressivt genom de båda 90-graderssvängarna (noterade 68,4 km/h i nerförsbacken). Efter ytterligare lite hårdkörning var jag (och en utsträckt klunga) ifatt de två H30:orna. Jag ville absolut inte dra uppför hela sista backen och släppte förbi en H30 från Tre Berg som jag tog hjul på. Jag hade googlat lite innan loppet och sett att han hade vunnit någon tävling tidigare och chansade på att det var ett bra hjul att ta. Uppför första halvan av den uppskattningsvis 700 m långa backen låg jag tvåa i klungan bakom cyklisten från Tre Berg. Plötsligt, i den sista 90-graderssvängen, efter drygt halva backen, passerade vi de två H35-utbrytarna. Mr Tre Berg stumnade och jag, ofrivillig etta, tvingades börja min spurt med 300 m kvar, planen var att spurta hårt med ca 100-150 m kvar eftersom målgången låg i en uppförsbacke. Jag kände snabbt att benen inte svarade så bra som jag hade hoppats på, kanske hade den hårda ikappbryggningen momentet innan tagit ut sin rätt. Hursomhelst fanns det inget att tveka på, det var bara att kötta och försöka ta hjul om någon passerade. Jag blev passerad av en H30:a och en H35:a och jag lyckades inte ta deras hjul. Vid det här laget var benen rejält stumna, men vi närmade oss mållinjen snabbt. Till vänster om mig såg jag en H30:a som kom upp bredvid mig, nu gällde det att slåss om plats 2 eller 3 i klass H30. Jag gav allt, men märkte att han fick ett litet försprång. Jag försökte trycka fram cykeln över mållinjen, men jag kände på mig att det inte räckte. Förmodligen var jag ca 10-30 cm efter 2:an i H30 över mållinjen.

Filmklipp från målgången:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1397981903551176&id=404757342873642

Bronsmedalj i mitt första Veteran-SM är jag grymt nöjd med. Roligt med en ordentlig prisutdelning också :-)

Jag och Erik Larsson
Christian Rose, FK Trampen

fredag 5 augusti 2016

Den cyklande tidsoptimisten

Jag: "Hej, jag heter Johan och jag är tidsoptimist."

Övriga mötesdeltagare: "Hej Johan!"

Så hade det kunnat låta om gruppen anonyma tidsoptimister fanns. Nu finns den gruppen mig veterligen inte och jag är som jag är - tidsoptimist! Jag är givetvis mer än bara en tidsoptimist, men jag kände att bloggens namn krävde en förklaring.

Vem är jag då? Jo, jag heter Johan Lindvall och föddes en kall januaridag 1984 i Skellefteå. Hela mitt liv har jag varit en tävlingsmänniska. Under uppväxten spelade jag ishockey, fotboll och innebandy, jag testade även på lite friidrott. Egentligen är det lite märkligt att jag mest höll på med lag-/bollsporter då jag främst har varit duktig individuellt/fysiskt/konditionsmässigt.

Som 18-åringar (2002) blev jag och min sambo Cecilia föräldrar för första gången. Det var mellan tvåan och trean på gymnasiet, och inte något vi hade planerat :-)
Månaden senare skadade jag korsbandet under en fotbollsmatch. Kombinationen småbarnsförälder och knäskada ledde till att jag började se mig om efter andra träningsformer än lagsporter.

Fram till 2010 idrottade jag väldigt oregelbundet och i blandade former. 2010 blev jag klar med flygledarutbildningen och fick anställning på LFV, först som flygledarelev sedan som fullfjädrad flygledare. Minigymmet på jobbet gav mig möjlighet att börja träna mer regelbundet. Som flygledare har man väldigt oförutsägbara raster, men oftast hinner jag ner till gymmet i källaren för att träna en liten stund när jag är på jobbet. I samma veva började jag även träna lite rullskidåkning med Björnstorps IF och senare Ski Team Skåne.

Hösten 2010 köpte jag en Columbus Pinta på Cykelcity och började cykelpendla mellan Lund och Sturup.  Under 2010 och 2011 cyklade jag ofta till och från jobbet, för att under 2012-2014 bli mer oregelbunden/sparsam i mitt cykelpendlande. 2012-2014 satsade jag mest på styrketräning, delvis pga jag fick ont i mitt knä av de flesta konditionsidrotter, inkl rullskidåkning och cykling.

I januari 2015 anmälde jag mig efter mycket tvekan till Nordic Controllers Criterium, en tredagars cykeltävling för flygledare från Sverige, Norge och Danmark, som skulle gå av stapeln i Köpenhamn i slutet av maj 2015. Då började jag också att cykla så mycket jag kunde. Jag blev medlem i CK Lunedi och började att träna regelbundet med dem. En bike fit och högre kadens löste mina cykelrelaterade knäproblem.

Nordic Controllers Criterium 2015 samt Vätternrundan sub 9 samma år gav mersmak. Jag älskar verkligen att tävla, både mot mina egna personliga rekord och mot andra människor.

Under våren 2016 skaffade jag min första tävlingslicens. Jag ställde upp i sportklass på Örestadsloppet med min Columbus Pinta och vann överraskande. Jag vann senare också sportklassen vid Staffanstorps linjelopp. Vätternrundan cyklade jag på 7:35 med Team Östkusten. Efter att ha bytt upp till seniorklass i juli har jag kommit 31:a på Ringenloppet, 3:a på Elisedals GP och 3:a på Veteran-SM linjelopp H30.

Varför denna blogg? Jo, mina race reports har fått uppskattning från flera håll och jag har själv funnit inspiration av att läsa Jonas Bohrs blogg jblifecycling.blogspot.se. Min blogg kommer att handla om min satsning på att se hur bra jag kan bli på cykel, samt lite grann om mitt liv i övrigt.

Jag hoppas att någon kan finna inspiration i det jag delar med mig av.

/Johan Lindvall