Tävlingsbanan var 17,8 km lång och skulle cyklas fem varv, d.v.s. totalt 89 km. Loppet var alltså något kortare än de lopp jag har cyklat tidigare i Danmark. Det var perfekt cykelväder med ca 22-23 grader och växlande molnighet. Vinden var 6 m/s från väst. När vi lämnade Lund var det nästan vindstilla vilket inte stämde med den prognos jag hade kollat upp på nätet. När vi väl var framme i Sengeløse märktes det att meteorologerna hade haft rätt - det blåste måttliga vindar. Vindarna var dock inte så starka att det var uppenbart att klungan skulle få det kämpigt mot eventuella utbrytningar.
Innan uppvärmningen var jag tvungen att gå förbi sekretariatet och efteranmäla mig. Jag hade inte anmält mig i förväg eftersom det var först i torsdags som jag lyckades hitta en snäll kollega som kunde täcka för mig ett par timmar på jobbet. Inskrivningen tog lång tid eftersom mannen som skulle sköta inmatningarna i systemet (namn, klubb, klass, chipnr m.m.) var ovän med datagudarna. Det var pekfingervalsen han använde sig av på tangentbordet och han råkade dessutom skriva över det han redan hade skrivit in. Jag blev tillslut inskriven, men bakom mig hade kön av otåliga cyklister vuxit rejält.
Jag hann med ca 15-20 min uppvärmning och kände mig för första gången inför ett linjelopp riktigt nöjd med min uppvärmning. Dock hade jag fortfarande kvar den konstiga känslan i kroppen jag skrev om i mitt förra inlägg. Jag kanske skulle bli tvungen att bryta efter några kilometer eller så kunde jag vinna hela loppet, jag visste verkligen inte.
Starten gick och det första varvet bjöd som vanligt på höga hastigheter. Känslan i kroppen var ganska kass till en början, men efter ungefär ett varv släppte det och jag var mitt vanliga jag. Efter att ha missat den utbrytning som höll in i mål förra helgen var jag noggrann med att inte släppa iväg någon stark utbrytning för långt. För att veta vilka utbrytningar som innehöll starka cyklister använde jag mig av den danska anmälningssidan innan loppet. Där kan man se vilka cyklister som är anmälda till varje klass och genom att klicka på deras namn så ser man vilka resultat de har presterat tidigare under året. Jag memorerade startnumret på de fyra cyklister som hade presterat bäst resultat under den gångna säsongen. Det är givetvis svårt att få en total uppfattning om hur stark en utbrytning är bara genom att titta på tidigare individuella resultat, men det utgör i alla fall en liten pusselbit.
Jag var stundtals ganska aktiv framförallt genom att agera då någon försökte skapa en utbrytning och genom att brygga ifatt utbrytningar. Det jag försöker undvika under tävlingarna är att dra med mig hela klungan när jag ska brygga ifatt en utbrytning. Jag vill inte bjuda de andra cyklisterna på snålskjuts.
Vid en ifattbryggning under tredje varvet lyckades jag plocka KOM:et på segmentet Hvedstrupvej Bakkespurt (52,4 km/h, 600 m, 1,3 % motlut).
Utbrytningarna blev alla inhämtade av klungan. Antingen var utbrytarna för få eller så var de inte "committed" d.v.s. de satte inte allt på ett kort och gav allt. På det sista varvet stack en ensam cyklist iväg. Denne var inte en av fältets starkaste cyklister och det var nog det som gjorde att klungan släppte iväg honom ett par hundra meter. Dock kändes det som att vi hade honom inom räckhåll, bara vi hjälptes åt. Kombinationen att hjälpas åt och annalkande klungspurt är inte helt lätt att hantera. Några cyklister från CK Ringen tog ett ganska stort ansvar och hjälptes åt att dra.
Med ca två kilometer kvar låg jag långt fram i klungan och bra positionerad för att kunna agera om någon stack iväg på en långspurt. Den ensamme utbrytaren skulle komma att bli infångad när tempot drogs upp inför spurten. Med mindre än en kilometer kvar drog Kasper från Trampen igång spurten och tryckte på hårt. Jag lade mig som tvåa på hans rulle och tyckte att jag låg riktigt bra till. Vi passerade utbrytaren, men i samma veva kroknade Kasper och jag befann mig plötsligt helt exponerad för fartvinden samtidigt som klungan tryckte på bakifrån. När klungan började att passera mig på min vänstra sida försökte jag att tränga mig in där för att komma i lä. Det skreks och cyklar skrapade i varandra just bakom mig och jag ville inte orsaka en krasch, så jag tog mig inte in i lä, utan började så sakta att krokna med ca 200 m kvar till mållinjen. Mjölksyran fyllde mina ben och flera cyklister passerade mig på ömse sidor. Jag gav upp sista 10-20 m och rullade i mål på plats 13.
Att det ska vara så j..la svårt att lyckas! Jag kände mig riktigt stark och trodde definitivt på en pallplats med två kilometer kvar. Jag måste ligga längre bak än tvåa när spurten dras igång. Risken och nackdelen med det är att man kan bli instängd om cyklisterna framför en själv inte är så starka. Då kan man bli passerad på ömse sidor i klungan och bli instängd så länge att när man väl tar sig loss är det för sent.
Jag ska klura på det där med taktik inför en spurt och se om jag kommer på något. Det är utan tvekan en del tur inblandat, men ju duktigare man blir på att positionera sig, desto mindre borde risken vara att man måste förlita sig på turen.
Dagens miss var efter tävlingen då vi skulle lasta cyklarna i Kaspers skåpbil. Vi behövde något att lägga mellan cyklarna och jag erbjöd min väska. Kasper och Niklas åkte iväg medan jag, Christian och Erik tog lite längre tid på oss. Erik och Christian letade lite stressat efter sina plånböcker innan vi skulle åka iväg med bilen, medan jag var lugn. Jag var lugn tills jag insåg att de letade efter sina körkort som behövs för att komma in i Sverige igen. Mitt körkort låg i väskan som Kasper hade i sin bil. Efter lite om och men slutade det hela med att Kasper fick vänta på andra sidan gränskontrollen och ge mig min väska när vi kom dit. Skönt att få komma hem till Sverige igen :-)
Dagens kudos går till Niklas som gjorde ett grymt utbrytningsförsök och dessutom kom fyra i spurten, trots att han är junior.
ABC-løbet var förmodligen årets sista tävling för min del och jag hade hoppats på ett bättre resultat som säsongsavslutning. Nu följer många månader med träning inför säsongen 2017.
Loppet i siffror
Sträcka: 89 kmTid: 02:09:10
Genomsnittshastighet: 41,3 km/h
Maxhastighet: 60,8 km/h
Genomsnittspuls: 165 slag/min (87 % av max)
Maxpuls: 188 slag/min
Placering: 13 av 39
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar