fredag 13 december 2019

Jag lever fortfarande đŸšŽđŸ»‍♂️😃

Hej!

Om nÄgon har undrat vad som har hÀnt med mig och min cykelsatsning kommer hÀr ett litet livstecken. Jag trÀnar pÄ som aldrig förr och satsningen mot 2020 pÄgÄr för fullt! Vi fÄr se hur mycket jag hinner blogga framöver, men med tanke pÄ att jag har svÄrt att hinna fÄ in all trÀning tillsammans med mitt heltidsjobb och livet som familjefar sÄ finns risken att det fortsÀtter att vara glest mellan inlÀggen. Jag tÀnker i alla fall göra ett försök att komma med inlÀgg oftare, men sannolikt lite kortare inlÀgg.

Dagen började pÄ yngsta dotterns skola med luciafirande och fortsÀtter i skrivande stund i garaget pÄ trainern med TrainerRoad och cykelcross som underhÄllning. DÀrefter bÀr det av pÄ cykel till mitt jobb pÄ Sturup.

Over and out! /Johan


tisdag 21 augusti 2018

RR SorgenfrilĂžbet 2018

Eftersom det tar rÀtt lÄng tid för mig att skriva mina berÀttelser frÄn tÀvlingar har det mÄnga gÄnger helt enkelt inte blivit av. Jag testar dÀrför att skriva en lite kortare berÀttelse.

I lördags Äkte jag tillsammans med Glenn, Markus P och Markus S frÄn CK Ringen till Danmark för att tÀvla. NÀrmare bestÀmt SorgenfrilÞbet norr om Köpenhamn. TÀvlingen var inte en av mina prioriterade tÀvlingar och jag hade dÀrför bestÀmt mig för att inte formtoppa inför tÀvlingen. Jag trÀnade pÄ som vanligt, men sÄg i alla fall till att en vilodag hamnade dagen innan loppet.

PÄ plats var jag lite osÀker pÄ om tvÄ stora flaskor skulle rÀcka eller om jag skulle bli tvungen att ta med en liten flaska i bakfickan. TÀvlingen var totalt 103km och vid kall vÀderlek eller vid kortare tÀvlingar rÀcker tvÄ flaskor gott och vÀl, men efter att ha blivit tvingats ropa efter vatten frÄn klubbkompisar som stÄtt lÀngs tÀvlingsbanan sÄvÀl vid Staffanstorps linjelopp som Ringenloppet, sÄ vill jag hellre ta med för mycket vatten Àn för lite. VÀdret för dagen var ca 20-22 grader och vÀxlande molnighet, samt vindar pÄ ca 5 m/s. Jag bestÀmde mig tillslut för att nöja mig med tvÄ flaskor till fördel för att kunna anvÀnda speed suiten som sitter mycket tightare och aerodynamiskt Àn mina vanliga klubbklÀder (den saknar dock bakfickor).

Starten gick och som vanligt i de danska tÀvlingarna sÄ attackeras det om och om igen frÄn start till dess att en utbrytning har etablerats. Med undantag frÄn en soloutbrytning av Markus P sÄ hÀmtades de flesta utbrytningar in ganska snabbt. Det var mÄnga olika klubbar representerade i startfÀltet vilket gjorde att det nÀstan alltid fanns flera som var intresserade av att jaga utbrytningarna dÄ just deras klubb saknade nÄgon i den aktuella utbrytningen. Jag hade konstaterat innan loppet att FBL hade sju cyklister till start, vilket var överlÀgset flest. Det innebar att jag kunde strunta i att dra om det hade gÄtt ivÀg en utbrytning utan nÄgon frÄn FBL, samt att det var viktigt att vara pÄ alerten om FBL fick med en eller t.o.m. tvÄ i utbrytningen.

Efter ca 70-75 km stack fyra cyklister ivÀg i en ny attack. Jag tog strax dÀrefter rulle pÄ en av de största cyklisterna i fÀltet, som satsade pÄ att brygga ifatt utbrytningen. Jag kröp ihop bakom honom och blev bogserad nÀstan hela vÀgen fram till utbrytningen. TACKAR! Ytterligare en cyklist lÄg pÄ rulle bakom mig. Vi var alltsÄ sju cyklister i utbrytningen och nÀr jag hastigt sneglade över axeln sÄg jag inte ens klungan. Förmodligen hade den rÀtta utbrytningsmixen uppstÄtt och cyklisterna i klungan tittade lite för lÀnge pÄ varandra och hoppades att nÄgon annan skulle göra jobbet att jaga ifatt oss. Efter nÄgra kilometer anslöt ytterligare tvÄ bakifrÄn (hur de klarade detta förstÄr jag fortfarande inte riktigt).

Vi var alltsÄ nio cyklister som skulle göra upp om segern. NÀr vi kom ut pÄ sista varvet började nÄgra av cyklisterna att stÄ över förningar för att öka sina egna chanser till seger. Detta lilla problem löstes dock efter ett tag dÄ det utvÀxlades vÀl valda ord pÄ danska. Normalt sett förstÄr jag danska ganska bra, men med vindbrus och trötthet hos bÄde mig och den som uttalar orden brukar det sluta med att jag pratar engelska med danskarna. Hursomhelst var nog kritiken inte riktad mot mig. Jag kan bara gissa att kontentan av utskÀllningen var nÄgot i stil med - "antingen sÄ hjÀlper ni till eller sÄ slutar vi alla samarbeta och blir upphunna av klungan". DÀrefter gick alla med i rotationen igen.

Med ca 1,5 km kvar till mÄl kom det enda riktigt starka försöket till att förhindra en spurtuppgörelse. Detta misslyckades och alla nio var med nÀr vi svÀngde in pÄ upploppet. Jag minns i skrivande stund inte exakt vilket position jag lÄg pÄ, men tyckte dÀr och dÄ att jag var vÀl positionerad (typ topp 3-4). Spurten gick svagt uppför och drogs igÄng ganska tidigt vilket gjorde att jag blev tvungen att sÀtta mig ned ett tag under spurten. Jag gav allt jag kunde och lÄg lÀnge pÄ en fjÀrde plats, men mÀrkte att trean började stumna. Med mina sista krafter och en ordentlig framskjutning av cykeln lyckades jag knipa den sista pallplatsen. Marginalen blev 0.015 s ner till fyran. Jag Àr vÀldigt nöjd med resultatet och hoppas att jag ska kunna prestera pÄ samma nivÄ resten av sÀsongen.


mÄndag 16 april 2018

RR Örestadsloppet 2018

Örestadsloppet utgör tillsammans med Örestadstempot starten pĂ„ den skĂ„nska tĂ€vlingssĂ€songen. Årets banstrĂ€ckning var delvis ny, men till största delen densamma som tidigare Ă„r. Det innebar en flack och vindutsatt bana vid kusten vid BarsebĂ€ck. Söndagens vĂ€der under senior-/elit-/juniorklassernas gemensamma lopp var mulet, ca 8 grader och sydliga vindar pĂ„ ca 3-4 m/s. Med skĂ„nska mĂ„tt mĂ€tt Ă€r det nĂ€stan vindstilla, men vinden kĂ€ndes trots detta ganska tydligt pĂ„ de olika delarna av banan.

Totalt skulle sju varv avverkas pÄ den knappt 15 km lÄnga banan, vilket gav en total tÀvlingsdistans pÄ 103 km. Innan loppet hade jag ingen direkt taktik annat Àn att jag ville ligga lÄngt fram för att kunna agera vid eventuella utbrytningar. Min gissning var att de svaga vindarna skulle leda till att det blev svÄrt för utbrytningar att etableras.

Starten gick 13:45 och ganska omgÄende blev det avvaktande körning i klungan - förutom av Markus Schatschabel frÄn CK Ringen som attackerade direkt. Klungan som hade flera Ringen-cyklister fortsatte att köra avvaktande och avstÄndet till Markus vÀxte ganska snabbt. Trots att dragviljan i klungan var mycket lÄg var jag dock inte sÀrskilt orolig att en soloutbrytning skulle lyckas hÄlla i drygt 100 km. DÀremot insÄg jag att det kunde vara riktigt gynnsamt att gÄ med i en utbrytning frÄn klungan eftersom Ringen knappast skulle jaga sÀrskilt mycket sÄ lÀnge de visste att Markus hade chans att fÄ medhjÀlpare i utbrytningen.

Efter ca 10 km av banan svÀngde vi av frÄn kustrakan som för dagen var ett motvindsparti. VÀnstersvÀngen var ca 120 grader vilket medförde att motvinden övergick i "sida/med", dvs sidvind med inslag av medvind. SÄdana förutsÀttningar Àr gynnsamma att attackera i. LÀgg dÀrtill att loppets enda backe kom pÄ samma del av banan sÄ var utbrytningsmixen fÀrdiggrÀddad och klar att avnjutas.

Första attacken kom och jag gick med tĂ€tt pĂ„ rulle, utan alltför hög anstrĂ€ngning. NĂ€r attacken avbröts kom det omgĂ„ende att motattack av Niklas JagerstĂ„l i elitklassen (jag sjĂ€lv körde seniorklass). Jag slĂ€ngde mig in pĂ„ rulle och nĂ€r vi tittade över axeln sĂ„g vi att vi hade fĂ„tt en lucka. Vi hade nu kommit över krönet pĂ„ backen och fortsatte att "bomba" pĂ„ utför för att utöka avstĂ„ndet. Efter nĂ€sta svĂ€ng tittade jag Ă„ter över axeln för att se hur det sĂ„g ut bakom oss. Det sĂ„g ut som att det var en trio cyklister mellan oss och huvudklungan. Jag frĂ„gade Niklas om vi inte skulle slĂ€ppa upp dem sĂ„ att vi blev fler som kunde hjĂ€lpas Ă„t att hĂ„lla undan, men jag uppfattade inte riktigt svaret. Med en puls som lĂ„g högre Ă€n under mina 4x4-intervaller hade jag inte kapacitet att be om ett förtydligande. Jag fick lĂ€gga allt mitt krut bara för att hĂ„lla rullen pĂ„ Niklas i medvinden. Luckan bakĂ„t verkade vĂ€xa och det var inget snack om att vi skulle komma ifatt Markus. Vi körde sĂ„ hĂ„rt att jag konstant lĂ„g över 90% av maxpuls, vilket jag normalt sett bara gör under hĂ„rda intervallpass. Total tid över 90% av maxpuls blev 47 minuter under hela loppet. 

Efter 10 km av vĂ„r utbrytning/jakt var vi ifatt Markus. Vi sĂ„g till att slĂ€ppa in honom i vĂ„r utbrytning, lika mycket för att se till att CK Ringen inte skulle jaga oss som för att fĂ„ ytterligare en medhjĂ€lpare. NĂ€r vid hade cyklat 25 km av loppet kom första tidrapporten bakĂ„t - 1 minuts ledning. Tempot var lĂ„ngsiktigt ohĂ„llbart för mig egen del. Även Markus verkade slita stundtals. Niklas JagerstĂ„l var dĂ€remot som en outtröttlig maskin. Efter att ha slagit av efter mina förningar gled en till synes utvilad Niklas fram och höjde tempot varje gĂ„ng. Det gjorde att jag fick trycka över 500W i ett par sekunder varje gĂ„ng jag skulle in pĂ„ rullen igen, vilket kunde bli vĂ€ldigt jobbigt i lĂ€ngden. Tillslut bad jag Niklas att ta det lite lugnare i början av förningarna för att vi tvĂ„ andra skulle orka bidraga lite bĂ€ttre nĂ€r det vĂ€l var vĂ„r tur.

Kommande tidrapporter var vÀldigt positiva och nÄgot i stil med:
40 km - 1 min 30 s ledning
55 km - 2 min 40 s ledning
70 km - 3 min 50 s ledning
85 km - 5 min ledning
90 km - 7 min ledning

Jag sjÀlv hade kunna tÀnka mig att slÄ av lite pÄ tempot och bara bibehÄlla avstÄndet bakÄt nÀr vi hade över 4 minuter, men Niklas verkade inte se nÄgon poÀng i det, eller sÄ var tempot vi höll tillrÀckligt lugnt för honom. SjÀlv fantiserade jag om att lÀgga mig ned pÄ asfalten i fosterstÀllning...

Under de sista tvÄ varven var jag vÀldigt vaksam pÄ vad Markus gjorde eftersom vi trots allt tÀvlade i samma klass till skillnad frÄn Niklas. NÀr Markus stod över en förning blev det extra jobbigt för mig eftersom min vila dÄ blev kortare och jag stod dÀrefter över en förning lite senare. NÀr vi passerade platsen dÀr vÄr utbrytning skapades var jag extra vaksam eftersom den var som klippt och skuren för nya attacker.

Precis innan krönet 3 km frÄn mÄl kom mycket riktigt en attack frÄn Niklas. Jag som hade haft mest fokus pÄ Markus försökte att slÀnga mig in pÄ rulle. Ett tag trodde jag nÀstan att jag skulle kunna jobba mig ikapp, men efter att ha legat ca 15 meter bakom Niklas under de första 10-20 s började mjölksyran i benen att komma och luckan vÀxte obönhörligen. Med stumnande ben vÀxlade jag fokus till att försöka se hur lÄngt bakom Markus lÄg. TyvÀrr lÄg kommissariebilen precis bakom mig och jag blev dÄ orolig för att Markus skulle komma flygande som skjuten ur en kanon frÄn bilens slipstream. Efter svÀngen in pÄ mÄlrakan kunde jag se att min ledning i seniorklassen var betryggande.

Jag passerade alltsÄ tvÄa över mÄllinjen endast slagen av en elitklasscyklist och dÀrmed vann jag seniorklassen.




Lite siffror som jag har klippt och klistrat frÄn Garmin Connect.:
Maxeffekt 5 s: 875 W (18:20-18:24)
Maxeffekt 1 min: 451 W (18:14-19:13)
Maxeffekt 5 min: 341 W (17:28-22:27)

Det hade varit intressant med Normalized Power pÄ 1 och 5 minuter eftersom vi vÀxeldrog och dÀrmed sÀnkte snitteffekten.

103,03 km
StrÀcka

2:30:52
Tid

41,0 km/h
Medelfart

372 m
Stigning

lördag 29 juli 2017

Cykling pÄ Kreta

Vis av erfarenhet vet jag att man aldrig kan vara tillrÀckligt försiktig nÀr man cyklar pÄ Kreta.
DÀrför sÀnker jag alltid hastigheten dÄ jag ser en potentiell fara. I detta fall utgjorde getbajs pÄ vÀgen ett tydligt tecken pÄ, hör och hÀpna, att det kan finnas getter i nÀrheten. Getterna i filmklippet blev nog lite förvÄnade dÄ jag kom runt hörnet och stannade framför dem. Efter att ha stirrat pÄ varandra en stund försökte jag fÄ igÄng dem genom att framföra min allra bÀsta get-imitation.



PS. Notera med vilken skepsism de nÀrmar sig, för att sedan pÄbörja flykten nÀr förste get befinner sig jÀmte mig.

lördag 6 maj 2017

Musette Morgonchock

IgÄr stÀllde jag larmet pÄ 04:40 för att hinna Àta lite frukost och dricka en kopp kaffe innan det var dags att cykla frÄn Lund till Malmö. Varför cykla till Malmö sÄ tidigt? Jo, pÄ fredagar arrangerar Musette i Malmö en "Morgonchock". SÄhÀr beskriver de arrangemanget:

"Morgonchocken pÄ Fredagar
Vi startar 06:00 frĂ„n Musette! 
Nytt för i Är Àr att vi har en alternativ bana. Den gör det enklare att komma snabbt ut ur stan och gÄr sedan pÄ delar av banan för Ringenloppet. Som vanligt kör vi sÄ fort vi förmÄr men följer samtidigt trafikregler och sÀtter sÀkerheten först.

Vi rullar i tvĂ„ led i hyfsat morgontempo, med korta förningar sĂ„ att alla hinner kĂ€nna pĂ„ vinden och sĂ€ga godmorgon, ut till rondellen vid Lockarps kyrkovĂ€g. DĂ€r tar vi vĂ€nster och slĂ€pper benen fria och kör med öppna spjĂ€ll tills vi Ă€r tillbaks vid rondellen igen. FrĂ„n dĂ€r man trycker "lap" till "lap" Ă€r det ca. 24km.Om man slĂ€ppt klungan pĂ„ vĂ€gen tillbaks, i höjd med Tygelsjö, kan man vĂ€lja att ligga kvar pĂ„ RĂ„vĂ€gen istĂ€llet för att svĂ€nga in mot Glostorp. DĂ„ fĂ„r man en ny chans att haka pĂ„.https://www.strava.com/routes/4658293För att fĂ„ högsta kvalitet pĂ„ spenderad tid för sĂ„ mĂ„nga som möjligt kan man inte rĂ€kna med att bli invĂ€ntad eller hjĂ€lpt vid frĂ„nfall eller punktering. Varje cyklist ansvarar sjĂ€lv för att ta sig hem. SJÄLVKLART stannar vi om en OLYCKA skulle intrĂ€ffa!PĂ„ vĂ€gen tillbaks har trafiken vaknat och dĂ„ kör vi i ett led i de mindre grupperingar morgonens strider delat upp oss i.Vi hoppas pĂ„ att vara tillbaks i stan strax efter sju.VĂ€l tillbaks pĂ„ Musette serveras en enkel frukost i form av mĂŒsli och yoghurt eller kvarg, juice och kaffe för 50kr om man vill sitta ner en stund och snacka av sig."


Utanför Musette innan avfÀrd
Precis som jag hoppades pĂ„ blev det hĂ„rdkörning deluxe och gruppen sprack upp tĂ€mligen omgĂ„ende. Tillslut var vi bara fyra kvar i tĂ€ten som turades om att dra respektive attackera. VĂ€l tillbaka pĂ„ Musette stannade jag för lite kaffe och cykelsnack - riktigt trevligt! 


Musette
DÀrefter velade jag lite om jag skulle cykla hem direkt eller ta en extra omvÀg hem eftersom jag var ledig hela dagen. Jag bestÀmde mig för att cykla totalt tre timmar vilket innebar att jag hade ca 1 h 20 min kvar att cykla efter att jag lÀmnade Musette. VÀl ute ur Malmö stÀvade jag i motvind mot Staffanstorp och fick för mig att jag skulle försöka hÄlla snittet pÄ rundan över 35 km/h. Det blev riktigt tufft i blÄsten, men nÀr jag tryckte stopp pÄ min Garmin visade den 105,05km och 3:00:02 vilket blir ganska precis 35 km/h. Planen för dagen var egentligen att cykla lugnt i tre timmar :-)





Musette Morgonchock Àr nÄgot jag definitivt kommer att köra fler gÄnger!

Nu ska hamburgarna pÄ grillen!

fredag 5 maj 2017

RytgerlĂžbet - deltĂ€vling 2 i Öresund cup (försenad race report)

Mycket pÄ jobbet, familjelivet och tvÄ race reports frÄn en och samma helg har gjort att jag först nu har hunnit skriva ihop denna race report. BÀttre sent Àn aldrig:

Söndagens lopp i Öresund cup gick av stapeln 6 mil vĂ€ster om Köpenhamn. FrĂ„n Lunedi var vi sju cyklister, varav sex stycken tĂ€vlade i samma klass. Vi hade alltsĂ„ möjlighet att pĂ„verka loppet i mycket större utstrĂ€ckning Ă€n dagen innan. Starten gick 09:32 och mitt larm ringde redan 05:40. Precis som dagen innan samĂ„kte jag med klubbkompisar till tĂ€vlingen.

NÀr vi körde sista biten med bilen till startomrÄdet insÄg vi att banan skulle bli utmanande, det var en ordentlig stigning sista biten dit. Till skillnad frÄn lördagens lopp skulle fÀltet med största sannolikhet komma att spricka upp.

Jag vÀrmde inte upp sÄ mycket, men det kÀndes som att det inte skulle bli nÄgot problem eftersom starten/mÄlet lÄg sÄ högt upp att det sannolikt skulle bli lÀtt Äkning första delen av loppet (mest utför).

Starten gick och mycket riktigt var första halvan av banan mest platt varvat med utförsbackar. Trots att det började attackeras direkt frÄn start kÀndes tempot vÀldigt hanterbart. Andra halvan visade sig vara precis sÄ utmanande som vi hade misstÀnkt med fyra stigningar dÀr potentiella attacker kunde initieras. Jag var noggrann med att hÄlla mig lÄngt fram i backarna för att kunna svara pÄ de attacker som komma skulle. Jag ville absolut inte ligga lÄngt bak och fÄ svÄrt att ta mig fram om nÄgra cyklister stack ivÀg. En av backarna lÄg dessutom i ett kantvindsparti och var sÄledes extra "farlig". Till stor del höll klungan ihop under hela första varvet trots att attackerna duggade tÀtt. Bl.a Daniel Grass frÄn Lunedi var mycket aktiv och gick med i attacker tidigt i loppet - kul!

Under andra varvet i kantvindsbacken gick en ordentlig attack ivÀg. Jag tryckte pÄ hÄrt och spurtade ikapp utbrytningen och glÀdjande nog fick jag Àven med mig Daniel och Andreas Grass. Jag minns inte exakt hur mÄnga vi var i utbrytningen men ca 12 cyklister ligger nog hyfsat nÀra sanningen. Att ha 3 av 12 i en utbrytning Àr riktigt bra! De flesta i utbrytningen hjÀlpte till bra med att hÄlla klungan bakom oss, vi tre frÄn Lunedi ville givetvis behÄlla vÄrt fina lÀge i tÀvlingen sÄ vi drog minst lika mycket som de andra. Jag trodde nu att vi hade sett det sista av cyklisterna bakom oss och att det hela skulle stÄ mellan oss i förstagruppen, men plötsligt var vi typ 18 cyklister och jag förstÄr fortfarande inte var de extra cyklisterna kom ifrÄn. Jag hade försökt att kolla bakÄt med jÀmna mellanrum och hade inte sett nÄgon nÀrma sig. I samband med att de anslöt sÄ föll samarbetet i gruppen ihop ordentligt. Det började med att nÄgra inte ville hjÀlpa till att dra, vilket snabbt blev demoraliserande för gruppen. Om nÄgra inte hjÀlper till sÄ kommer snart de andra att börja stÀlla sig frÄgan varför de ska dra om inte alla andra ocksÄ gör det?

Jag var inte sÄ orolig över att huvudklungan skulle komma ikapp och bestÀmde mig för att börja spara pÄ mina krafter lite mer. Jag tog förningar emellanÄt, men fokuserade pÄ att konservera mina krafter och fylla pÄ med extra gels och sportdryck sÄ att jag kunde gÄ med nÀr de nya attackerna skulle komma.

Mycket riktigt kom det attacker i de kommande backarna och vi tre Lunedianer lyckades till en början hÀnga med trots att fler och fler fick slÀppa. Tillslut fick Andreas Grass slÀppa tÀtgruppen och vi var nu Ätta cyklister varav tvÄ frÄn Lunedi, vilket fortfarande Àr riktigt bra. I sista backen pÄ nÀst sista varvet splittrades gruppen pÄ nytt och jag var nu ensam frÄn Lunedi mot en dansk frÄn Lyngby CC och tvÄ frÄn FBL. En av de tre frÄn FBL ville inte hjÀlpa till, men han sÄ genuint sliten ut att jag bestÀmde mig för att köra hÄrt med de andra tvÄ. Tre av oss fyra skulle ju trots allt hamna pÄ pallen om vi höll undan. Jag vet dessutom att jag ofta presterar bra i spurtsammanhang.

NÀr vi nÀrmade oss backarna pÄ sista varvet och vi sÄg att luckan bakÄt verkade vara hyfsat stor började tjuv- och rackarspelet - det varvades attacker med mer avvaktande körning. I en av attackerna fick den FBL:are som inte velat dra slÀppa och vi var dÄ bara tre som skulle göra upp om pallplatserna. Jag funderade pÄ att lÀgga in en lÄngspurt, men de bÄda andra hade varit starka i de attacker som hade genomförts tidigare sÄ jag valde istÀllet att lita pÄ min spurt. NÀr vi nÀrmade oss mÄllinjen lÄg Lyngbykillen först, jag tvÄa och FBL:aren lÄg trea. Tempot var avvaktande och hastigheten var lÄg. Nu vÀntade vi bara pÄ att nÄgon annan skulle ta första steget.

Med ca 350 m kvar drog FBL:aren igÄng spurten och jag tryckte pÄ. Till en början blev det nÄgra meter fram till de andra tvÄ, men en 350 m lÄng spurt Àr inget som jag förvÀntar mig att mina konkurrenter ska orka hÄlla trycket under. Mycket riktigt kom jag in i suget och kunde passera cyklisten som hade dragit igÄng spurten. DÀremot hade den andra cyklisten en riktigt bra spurt och jag kom aldrig nÀra förstaplatsen. Av de tre som gjorde upp om pallplatserna sÄ kÀnns turordningen mycket rÀttvis.

En dryg halvminut efter oss var Daniel stark och vann spurten om fjÀrdeplatsen - en bra dag för Lunedi helt enkelt!

Christian F Hansen filmade mÄlgÄngen

Prisutdelningen
I och med min femteplats i lördags och andraplatsen i söndags leder jag nu min klass i Öresund Cup. I cup-beskrivningen stĂ„r följande:

"Der vil blive tildelt fĂžrertrĂžje efter hver afdeling i alle klasser, som skal benyttes i de efterfĂžlgende lĂžb."

Nu vĂ€ntar jag med andra ord pĂ„ att fĂ„ dra pĂ„ mig ledartröjan och försöka försvara den. NĂ€sta tĂ€vlingshelg arrangeras 20-21 maj av IK Vinco Cykel frĂ„n Ystad och det kommer att vara ett individuellt tempolopp och ett linjelopp. Eftersom jag saknar tempocykel fĂ„r jag förlita mig pĂ„ tempopinnar pĂ„ min landsvĂ€gscykel och göra sĂ„ gott jag kan. 

Over and out!

tisdag 2 maj 2017

En helg i tÀvlingens tecken

I helgen var det Ă€ntligen dags för starten av Öresund cup. Det Ă€r en serie av landsvĂ€gstĂ€vlingar bestĂ„ende av fyra tĂ€vlingshelger med tvĂ„ tĂ€vlingar per helg. TvĂ„ av helgerna arrangeras i Danmark i nĂ€rheten av Köpenhamn medan de andra tvĂ„ tĂ€vlingshelgerna arrangeras i SkĂ„ne. Alla som deltar i cupen fĂ„r poĂ€ng, men olika mĂ„nga beroende pĂ„ hur man placerar sig i respektive lopp. I Ă„r Ă€r första Ă„ret Öresund cup arrangeras.


Den första deltĂ€vlingen arrangerades av CC HillerĂžd i lördags och gick av stapeln i AlsĂžnderup utanför HillerĂžd nĂ„gra mil norr om Köpenhamn. Jag samĂ„kte frĂ„n Lund med Christian, Per och Zoltan frĂ„n klubben och vi var framme i AlsĂžnderup i god tid innan start.


Lastning av cyklar och utrustning i Lund. Per J t.v. och jag t.h. Foto: Christian F Hansen


Jag var som vanligt inte sÄ snabb pÄ att hÀmta ut nummerlapparna och byta om. VÀderprognosen var lite osÀker och termometern endast visade ca 7 grader, sÄ jag var lite osÀker pÄ hur mycket klÀder jag skulle ha pÄ mig, men jag chansade pÄ att det skulle vara mestadels regnfritt och klÀdde mig sÄledes inte alltför varmt. Jag hann med ca 15 minuters uppvÀrmning innan det var dags att stÀlla upp inför start.


TĂ€vlingsbanan har inga utmanande backar och kan vĂ€l nĂ€rmast beskrivas som vĂ€xlande platt och lĂ€tt kuperad. Varvet Ă€r 21.2 km lĂ„ngt och skulle cyklas fem varv, dvs 106 km. DĂ„ det för ovanlighetens skull inte blĂ„ste sĂ„ mycket i lördags var det dĂ€rför som upplagt för att klungan skulle hĂ„lla ihop hela loppet och att utbrytningsförsök skulle fĂ„ det svĂ„rt att lyckas.


Starten gick kl 13:15 och trots att tempot inte var sĂ€rskilt högt kĂ€ndes benen sega. Förmodligen hade det att göra med det tuffa intervallpass jag körde i torsdags. DĂ€rför lade jag mig ganska lĂ„ngt bak i klungan till en början. Ganska snabbt blev jag dock leds pĂ„ alla hĂ„rda igĂ„ngdrag som man mĂ„ste göra efter varje kurva p.g.a. "gummibandseffekten" och avancerade lite lĂ€ngre fram. Jag försökte ocksĂ„ göra sĂ„ att jag plockade placeringar i lĂ€ttĂ„kta partier dĂ„ det inte var sĂ„ anstrĂ€ngande att avancera och slĂ€ppte nĂ„gra placeringar i slutet av uppförsbackar och efter kurvor för att minska de effekttoppar jag annars var tvungen att leverera.


Det var vĂ€ldigt mĂ„nga mindre attacker med enstaka cyklister som försökte rycka ifrĂ„n klungan. De fĂ„ngades generellt sett in omgĂ„ende. Dock slĂ€pptes tvĂ„ cyklister ivĂ€g ganska tidigt i loppet (efter 25-30km?) och jag tĂ€nkte att de inte skulle orka hĂ„lla undan för klungan med sĂ„ lĂ„ngt kvar till mĂ„l, det tror jag att alla andra ocksĂ„ tĂ€nkte. Det var faktiskt sĂ„ mĂ„nga smĂ„attacker som fĂ„ngades in att jag tillslut blev osĂ€ker pĂ„ om det bara var tvĂ„ som lĂ„g i utbrytning eller om det var ytterligare tvĂ„ som hade slĂ€ppts ivĂ€g. Med ett varv kvar frĂ„gade jag runt lite i klungan om det var tvĂ„ eller fyra cyklister som vi hade framför oss att försöka jaga ifatt. Med tanke pĂ„ hur blandade svar jag fick var det uppenbart att det var fler Ă€n jag som hade dagdrömt lite under loppet / tappat rĂ€kningen. Jag trodde sjĂ€lv att det bara var de tvĂ„ i den första utbrytningen som lĂ„g framför oss. Jag försökte titta lĂ„ngt framĂ„t nĂ€r det var lĂ€ngre öppna partier, men sĂ„g ingen. Risken var alltsĂ„ stor att klungan hade slĂ€ppt ivĂ€g utbrytarna sĂ„ lĂ„ngt att vi inte skulle hinna ifatt dem.


Tillslut fick jag inse att jag antingen kunde starta en hysterisk jakt som sannolikt skulle resultera i att jag blev tröttast i klungan eller att jag fick stÀlla in mig pÄ att slÄss om tredjeplatsen, eller femteplatsen, vilket det nu var :-)


Av erfarenhet vet jag att det Ă€r viktigare och viktigare att ligga lĂ„ngt fram i klungan ju nĂ€rmare slutet av loppet man kommer. DĂ€rför sĂ„g jag till att ligga topp 10 i stort sett hela sista varvet. Det gjordes nĂ„gra attackförsökt frĂ„n klungan Ă€ven under sista varvet trots att de flesta nog insĂ„g att det skulle bli klungspurt. Med nĂ„gra kilometer kvar stack en cyklist ivĂ€g och fick en lucka som ingen ville tĂ€ppa. Jag tyckte att det var alldeles för tidigt att dra igĂ„ng en spurt sĂ„ jag höll mig kall. Lite senare gick en annan cyklist till attack. Jag tyckte att han sĂ„g sĂ„ pass stark ut att jag tryckte pĂ„ och lade mig pĂ„ rulle. NĂ€r jag vĂ€nde mig om sĂ„g jag att vi hade fĂ„tt en liten lucka. NĂ€r killen framför mig började krokna vĂ€nde jag mig om igen och sĂ„g att klungan tvekade pĂ„ vem som skulle göra jobbet att jaga ifatt oss. Nu fanns det inget att förlora, det var bara att ge jĂ€rnet!


Jag vek ut Ät sidan och tryckte pÄ för att direkt hÀnga av killen som jag hade legat bakom. Jag fick en lucka och tog nu sikte pÄ cyklisten lite lÀngre fram. Jag nÀrmade mig snabbt och var tvungen att fatta ett beslut - trycka förbi eller bilda partempo med honom? Eftersom han sÄg vÀldigt sliten ut och jag höll mycket högre fart körde jag förbi honom. Nu tittade jag för första gÄngen ner pÄ cykeldatorn för att se hur lÄngt det var kvar. TrippmÀtaren visade 103 km, alltsÄ ca 3 km kvar. Jag hade ryckt alldeles för tidigt. Jag hoppades innerligt att mÀtaren skulle slÄ om till 104 km omgÄende - vilket ocksÄ skedde. Nu fanns det inget att fundera pÄ - all in! Jag tryckte pÄ hÄrt och kÀnde att kroppen svarade bra. Jag sneglade över axeln flera gÄnger och sÄg bara följemotorcykeln nÀra, medan klungan lÄg lite lÀngre bak. Nu kunde jag se mÄlomrÄdet, men kÀnde att benen började stumna. Klungan nÀrmade sig nu, men jag var nÀra mÄlet. Jag tömde benen pÄ det sista krut som fanns och korsade mÄllinjen ca 100 m före klungan =)


Nu var den stora frÄgan om jag hade kommit trea eller femma? Det var mycket folk och cyklister i mÄlomrÄdet sÄ jag kunde inte avgöra min placering dÀrigenom. Jag trodde och hoppades pÄ att jag kommit trea. NÀr det var dags för prisutdelning började speakern med att ropa fram förstapristagaren, sedan andrapristagaren. TyvÀrr dröjde mitt namn till dess att den femte och sista premieplatsen annonserades.


Jag var riktigt nöjd över att min lĂ„ngspurt höll och över min prestation som helhet, men ett styng av besvikelse kĂ€nde jag över att "tredjeplatsen" visade sig vara en femteplats.


Foto: Christian F Hansen




50 danska kronor rikare i prispengar och framförallt 39 intjĂ€nade poĂ€ng i Öresund cup fick jag med mig frĂ„n lördagen. Jag Ă„terkommer med rapporten om hur det gick i söndags.


Lev vÀl!